به گزارش مشرق، قیمت خودرو، امروز، یکشنبه، ۱۰ دی ۱۴۰۲، در مدار صعودی قرار دارد. به نظر میرسد پس از ۹ ماه رکود، از ابتدای زمستان یخ بازار خودرو آب شده و اکنون قیمتها در گردنهای با شیب رو به بالا قرار گرفتهاند.
آخرین پیامهای مخابرهشده به بازار این است که روز گذشته آمار تجمیعی تولید خودرو در آذر ماه سال جاری توسط خودروسازان، منتشر شد که خبر از توقف تولید برخی از خودروها داشت. این توقف تولیدها عمدتا با فشارهای وارده از سوی سازمان ملی استاندارد برای اعمال استانداردهای ۸۵گانه بر خودروسازان صورت گرفته است که این امر موجب کاهش تنوع تولید سبد محصولات خودروسازان و کاهش موجودی خودرو در بازار شده است که نهایتا پیامد چنین تصمیماتی افزایش قیمت در کف بازار خودرو خواهد بود.
اما در این چرخه شورای رقابت و دولتمردان دو شریک دیگر سازمان ملی استاندارد هستند که با قیمتگذاری دستوری برای خودروسازان موجب تولید زیان انباشته، عدم بهرهوری و کاهش تنوع محصولات در سبد تولیدی خودروسازان میشوند.
قیمت خودروهای داخلی
در بخش خودروهای داخلی محصولات شرکت ایران خودرو صدرنشین افزایش قیمتها در بازار خودرو هستند.
تارا V۲ دنده اتوماتیک گرانترین سدان ایران خودرو با افزایش ۱۴ میلیون تومانی نسبت به روزگذشته در بازار آزاد مواجه است که رتبه نخست افزایش قیمت را از آن خود کرده و با قیمت ۸۰۸ میلیون تومان معامله میشود.
پژو ۲۰۷ دنده اتوماتیک سقف پانارومیک خودروی دیگری است که با ۱۳ میلیون تومان افزایش قیمت در بازار آغاز کرد تا در نهایت با نرخ ۸۳۰ میلیون تومان در بازار آزاد داد و ستد شود.
سمند سورن پلاس دوگانهسوز تنها خودروی سواری دوگانهسوز تولیدی توسط شرکت ایران خودرو نیز با پنج میلیون تومان افزایش قیمت با مبلغ ۶۷۴ میلیون تومان در بازار قیمتگذاری شد.
دو خودروی پژو ۲۰۷ دنده اتوماتیک و پژو پارس با موتور XU۷P بهترتیب با کاهش قیمت چهار میلیون و هفت میلیون تومانی نسبت به روز گذشته معامله شدند و هر کدام با قیمت نهایی ۸۰۶ میلیون و ۵۶۰ میلیون تومان در بازار به عرضه رسیدند. فراوانی موجودی خودرو در کف بازار جهت عرضه عامل کاهش قیمت این دو محصول در بازار خودرو بوده است.
صدرنشین افزایش قیمت در سبد محصولات گروه خودروسازی سایپا نیز خودرو کوییک S است که با ۱۱ میلیون تومان افزایش با قیمت ۳۶۵ میلیون تومان در بازار خودرو ارزشگذاری شد. با توجه به تیراژ ۹۰۰۰ دستگاهی تولیدشده از این خودرو در آذر ماه سال جاری میتوان انتظار کاهش قیمت این خودرو را در سطح بازار را داشت.
کوییک R دنده اتوماتیک خودروی دیگری است که به دلیل توقف تولید در بازار با افزایش قیمت پنج میلیون تومانی مواجه است و هماکنون این خودرو با قیمت ۴۷۵ میلیون تومان بهعنوان ارزانترین خودروی دنده اتوماتیک صفر بازار معرفی میشود.
ساینا S دوگانهسوز تنها خودروی تولیدی دوگانه در گروه خودروسازی سایپا نیز با دو میلیون تومان افزایش با قیمت ۴۰۴ میلیون تومان در بازار خودرو اعلام قیمت میشود. خودرو شاهین G تنها محصول از گروه خودروسازی سایپاست که در بازار خودرو با کاهش قیمت مواجه بوده است، این خودرو با کاهش قیمت اندک سه میلیون تومانی با قیمت نهایی ۶۰۷ میلیون تومان در بازار خودروی کشور در بین خریداران معامله میشود.
قیمت خودروهای مونتاژی
در بخش خودروهای مونتاژی موجود در بازار خودروی کشور خبری از کاهش قیمتها نیست و تمامی خودروها در مسیر افزایش قیمت قرار دارند. چانگان CS۳۵ کراساوور مونتاژی سابق شرکت سایپا در بازار با ۱۱ میلیون تومان افزایش رقم ۱.۱ میلیارد تومان را به نام خود ثبت کرد.
هایما S۷ خودروی مونتاژی گروه صنعتی ایران خودرو نیز با افزایش قیمت ۵۰ میلیون تومانی نسبت به روزگذشته با قیمت ۱.۳ میلیارد تومان در بازار قیمت گذاری شد.
در گروه خودروسازی کرمان موتور نیز لوکسترین سدان مونتاژی این خودروساز یا همان جک j۷ و کراس اوور کی.ام.سی K۷ که بهتازگی از خط تولید این خودروساز کنار گذاشته شده است بهترتیب با ۱۱ میلیون و ۳۱ میلیون تومان افزایش قیمت به ترتیب با ۱.۴ میلیارد و ۱.۶ میلیارد تومان در بازار معامله میشوند.
در انتها نیز دو محصول تیگو ۷ پرو و خودرو X۵۵ پرو که توسط شرکت مدیران خودرو در بازار ایران مونتاژ میشوند رکورددار افزایش قیمت ۳۰ میلیونی و ۵۱ میلیون تومانی نسبت به روز گذشته در بازار آزاد بودند، در نهایت تیگو ۷ پرو با قیمت ۱.۷ میلیارد تومان و X۵۵ پرو با قیمت ۱.۳ میلیارد تومان در بازار ارزش گذاری شدند.